نسیم نوحه‌خوان : نبود استراتژی‌های حمایتی مهم‌ترین چالش صنعت به حساب می‌آید و دولت در ایران باید همچون سایر دولت‌ها از صنعت و صنعتگر حمایت کند، چرا که میزان درآمدی که بخش صنعت و تولید به کشور بازمی‌گرداند چندین برابر سرمایه‌ای است که دولت هزینه می‌کند و حمایت‌های دولت از صنعت و واحدهای تولیدی باید از یک مقطعی آغاز شود. در این راستا مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک معتقد است: اقتصاد و اشتغال دو رکن اساسی حاکمیت هستند که هر دو بخش با توسعه حوزه تولید جان تازه می‌گیرند. بنابراین صنعت و تولید کلید نجات اقتصاد هر مملکت به حساب می‌آیند. به گفته جعفر صفری در چند سال اخیر این دو بخش با چالش‌های متفاوتی از جمله تحریم، نوسانات نرخ ارز و مشکلات ناشی از صدور مجوزها روبه‌رو شده‌اند که نیازمند یک مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح و مدون برای سامان‌دهی بخش‌های مختلف صنعت است. در این خصوص گفت‌وگویی با جعفر صفری مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک انجام شده که مشروح آن در ادامه آمده است.

صنعت؛ الفبای توسعه اقتصاد در دوران تحریم

 آیا عملکرد فعلی شرکت ماشین‌سازی اراک در راستای اهداف ترسیم‌شده بوده‌است؟

شرکت ماشین‌سازی اراک بزرگ‌ترین کارخانه ساخت تجهیزات صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع معدنی و فولاد، تاسیسات حرارتی و دیگ‌های بخار، ریخته‌گری آلیاژی و آهنگری، نیروگاه‌ها و انرژی‌های تجدیدپذیر، پل، سازه‌های فلزی و تاسیسات بندری با تولید ۷۷ نوع محصول متنوع در خاورمیانه است و به عبارت بهتر این شرکت از سال ۱۳۴۶ آغاز به کار کرده و وظیفه کارخانه‌سازی را بر عهده دارد. با وجود اینکه در سال‌های اخیر صنعت با فراز و نشیب‌های بسیار مواجه بوده، همچنان شرکت ماشین‌سازی اراک رتبه و تراز خود را در سطح خاورمیانه حفظ کرده است. ازدیرباز استان مرکزی در حوزه کشاورزی بسیار فعال بوده و با تاسیس این شرکت در استان آن را در بخش صنعت نیز پویا کرده است، به طوری‌که اغلب صنعتگران، اراک را به عنوان پایتخت صنعتی کشور می‌شناسند.

اکنون حدود ۵ هزار واحد صنعتی در شهرک صنعتی استان مرکزی وجود دارد که سه هزار واحد در حال فعالیتند و بیش از دو هزار مجموعه دیگر در حال دریافت پروانه بهره‌برداری برای شروع کار هستند و می‌توان گفت ۸۵درصد این واحدهای صنعتی به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم به شرکت ماشین‌سازی اراک وابسته‌اند. در سال‌های ابتدایی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توجه زیادی به شرکت ماشین‌سازی نمی‌شد و چه‌بسا اگر سرمایه‌گذاری و اهمیت در راستای توسعه شرکت انجام می‌شد اکنون استان مرکزی به اولین استان صنعتی کشور بدل شده بود.

در دورانی که آموزش‌های صنعتی در ایران مفهومی نداشت شرکت ماشین‌سازی اراک یکی از بنیان‌گذاران آموزش‌های صنعتی بوده است. توسعه همه‌جانبه هدف هر کشوری است و این اتفاق با توسعه صنعتی محقق می‌شود. یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که جامعه با آن مواجه بوده مساله اقتصاد است و هر دولتی که بر سر کار می‌آید با این موضوع روبه‌رو بوده و باید ‌درصدد حل آن برآید تا بتوان در راستای توسعه اقتصادی کشور گام برداشت. اقتصاد و اشتغال پاشنه آشیل دولت هستند و مساله اشتغال فقط با تولید امکان‌پذیر است. تولید نیز دو سرشاخه کشاورزی و صنعت را شامل می‌شود. درآمدهای بخش سنتی کشاورزی در کشور کم است و افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند از نظر مالی تامین نمی‌شوند و اغلب شاغلان در این حوزه تمایل به خروج از بخش کشاورزی دارند. تولید، بخش کشاورزی را به دلیل سنتی بودن از دست داده و در حال حاضر تولید فقط از طریق صنعت امکان‌پذیر بوده و این به سود اقتصاد کشور است، بنابراین توسعه بدون اقتصاد حاصل نمی‌شود.

 درخصوص دلایل تبدیل شدن شرکت ماشین‌سازی اراک به یک شرکت مادر صنعتی توضیحاتی را ارائه دهید؟

شرکت ماشین‌سازی اراک مادرِ صنعت کشور به حساب می‌آید و دارای پنج واحد مجزا است که فقط یکی از بخش‌های آن در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و سیمان و به عبارت بهتر کارخانه‌سازی فعال است. واحد دیگر در حوزه پل و سازه فعال بوده و پتانسیل طراحی تا ساخت انواع پل در شرکت وجود دارد. ساخت سازه‌های فلزی همچون ساخت آشیانه هواپیما و سالن نمایشگاه‌های بزرگ در واحد دیگر شرکت ماشین‌سازی فعال هستند و می‌توان گفت به نوعی این واحد حرف اول را در خاورمیانه می‌زند.