برندینگ، ریبرندینگ و HR branding

سید حسین فاضل مشاور منابع انسانی شرکت آسیا ناما، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید بانک سپه، در یادداشتی به تعریف برندینگ، ریبرندینگ وHR branding میپردازند.

ایلنا، در این یادداشت بر آنیم با تعریف اجمالی از فرآیندهای ذکر شده در عنوان،درجه اهمیت و برتری یکی از فرآیندها -البته به گمان نویسنده –که نقش اساسیتری در تعالی و پیشبرد اهداف سازمان داراست را بررسی نماییم.

https://branding.doodlekit.com/blog/entry/17808217/-hr-branding

 

ایران بی بهره از اقتصاد هوشمند/سرنوشت نامعلوم توسعه صنعتی در ایران

بشر بعد از پشت سر گذاشتن ۴ دوره انقلاب( کشاورزی، صنعتی و اطلاعات ) وارد موج هوش مصنوعی می شود و خود این مهم، مباحث گسترده ای را به دنبال دارد که در این مقاله به یکی از مشخصات پرکاربرد آن اشاره می شود. در خصوص توسعه انقلاب صنعتی چهارم در ایران با در گفت و گو با جواد راستی، پژوهشگر ارشد اقتصاد سیاسی توسعه به گفت و گو پرداختیم.

هوش مصنوعی کمکی بر صنعتی شدن

هوشمند سازی، یکی از کلیدی ترین آیتم های انقلاب صنعتی چهارم است. در دنیای امروز ادغام دنیای فیزیکی با دنیای مجازی آغازگر عصر جدیدی به سمت انقلاب صنعتی چهارم است که با نام کارخانجات هوشمند پا به عرصه اقتصاد گذاشته است. این فرآیند موجب تولد کارخانجات هوشمند شده که در مقایسه با روش های سنتی؛ محصول با کیفیت بالاتر و سرعت بیشتر تولید شده و در نهایت، تولید از توجیه اقتصادی قوی تر برخوردار است.  کارخانجات هوشمند بر اساس توسعه پایدار و ایجاد کسب و کار خدمات محور تعریف می شوند و دارای قابلیت ها و ویژگی های خاصی هستند.

انطباق پذیری، انعطاف پذیری، قابلیت خود تطبیقی و مدیریت ریسک، خطرپذیری و تاب آوری از مهم ترین خصوصیات فعالیت های تولیدی هوشمند هستند.

هوشمندسازی کارخانه های تولیدی

همچنین ایده ایجاد کارخانجات هوشمند با استفاده از شبکه ای قابل انعطاف سامانه های محصولات فیزیکی – مجازی محور محقق می شود که بیشتر به صورت خودکار بر فرآیندهای تولید نظارت دارند. مزایای کارخانجات و شرکت های تولیدی هوشمند تنها محدود به شرایط تولید نمی شود، بلکه این دست از کارخانجات توانائی انطباق و بهینه سازی در شبکه ای جهانی را داشته که فرآیندهای تولید در آنها در اختیار بیش از یک مجری است.

همچنین ایجاد تحول و نوآوری در خلق محصولات، صرفه جوئی در هزینه و زمان باعث بکارگیری مدل تولیدی ” پائین به بالا ” می شود. این مدل تولیدی در نهایت باعث ایجاد ظرفیت های شبکه ای و فرصت های بیشمار و جدید فروش و کسب و کار خواهد شد و در ادامه نیز خط تولید هوشمند مزایای بسیاری را روانه خطوط تولید سنتی خواهد کرد. در فرآیندهای تولید فیزیکی – مجازی، ماشین های هوشمندی از ترکیب فناوری اطلاعات و تولیدات شبکه ای ساخته شده که موجب خلق محصولات جدید و تسهیل می شوند.

امروزه کشور ما تورم بالای 40 درصدی رو به رو است تورمی که مسولین فراموش کردند که سفره های مردم با یان تورم نابود شده است از سوی دیگر اقتصاد کشور به دلیل رانت زایی که دارد دچار تورم شده است.

اقتصاد پویا/ آثار تورم اقتصادی باعث شده تا اعتماد از کشور نابود شود از سوی طرح های مجلس و دولت تورم زا است و از سوی دیگر این تورم باعث شده تا تولید نابود شود و اینکه این آثار تولید را نابود کرده است و اگر این طرح ها ادامه پیدا کند زمین تولید خشک خواهد شد.

پنج راه برای افزایش رشد اقتصادی

تورم جامعه را شکننده می کند/ آثار تورمی فاجعه اقتصادی را به همراه خواهد داشت

فرشاد مومنی؛ عضو شورای دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران درخصوص تورم موجود در کشور به خبرنگار ما گفت: تورم به عنوان یک مسئله در کنار سار مسائل مورد توجه قرار می دهند در حالی که در اندیشه اقتصادی چه در تحلیل های سطح توسعه  چه در تحلیل های سطح کلان تورم ام ال امراض است و این ام ال امراض بودن خصلت رشته ای یا فرا رشته ای دارد یعنی آثار شکنندگی تورم فقط در حیطه اقتصاد خلاصه نمی شود همه عرصه های حیات جمعی را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی در ادامه آثار تورم را اینگونه بیان کرد:آثار غیر اقتصادی تورم به مراتب شکننده تر از آثار اقتصادی است اگر مسوولین آثار اقتصادی را خوب بفهمند امکان ندارد انقدر سهل گیرانه به سیاست های تورم زا توجه کنند. تورم یکی از بزرگترین عوامل کاهش بهره وری کل عوامل تولید است همانطورکه یکی از عامل های کاهش صادرات غیر نفتی؛فرسایش سرمایه های شرکت ها ، رشد بخش غیر رسمی جابه جایی منابع از فعالیت ها از امور حیاتی به امور بی اهمیت و شدت بخشنده بحران افزایش دهنده شکاف طبقاتی؛ کاهش دهنده  رشد اقتصادی و تحمیل کننده ی هزینه های رفاهی به جامعه است  این ها فقط وجه اقتصادی است وقتی که از منظر تحلیل های سطح توسعه به مسئله تورم نگاه می کنید آثار غیر اقتصادی واقعا فاجعه ساز تر و شکننده تر است بنابراین اگر تمام سرمایه گذاری هایی که روی اعتلای فرهنگی واجتماعی ایران می شود اثر بخش نیست و عملا هدر می رود و ما نمی توانیم در این زمینه شاهد موفقیت باشیم در کنار همه عناصر دیگری که وجود دارد

 

اقتصاد کشور مبتنی بر فرهنگ کارآفرینی نیست

ایسنا/خراسان رضوی رئیس مرکز رشد سلامت جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: متاسفانه اغلب سیاستمداران کشور ما با مفهوم کارآفرینی آشنایی دقیقی ندارند و حکمرانی اقتصادی ما در سطح کشور هیچ وقت در جهت حمایت از کارآفرینان حرکت نکرده است. البته اقدامات کوچکی صورت گرفته اما تاثیرگذاری کمی داشته و نمی‌توان آن‌ها را به عنوان یک گام بزرگ تلقی کرد.

جواد سخدری در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تعریف کارآفرینی اظهار کرد: کارآفرینی یک شغل یا حرفه نیست بلکه یک سبک زندگی است که نشان می‌دهد این کارآفرین نسبت به شرایط موجود دیدگاه متفاوتی دارد. کارآفرین به دنبال تخریب خلاق شرایط موجود است. یعنی با بهم ریختن نظم موجود، نظم جدیدی را ارائه می‌کند که حداکثر بهره‌وری در آن وجود دارد. کارآفرینی در تمام سطوح زندگی می‌تواند رخ دهد و حتی یک زن خانه‌دار، یک فیلمبردار، یک سیاستمدار و...  نیز می‌تواند یک کارآفرین باشد.

وی افزود: در نتیجه کارآفرین فردی است که به دنبال ارتقا و توسعه محیط اطراف خود است. تحقیقات بیانگر این است که ۸۳ درصد از افراد جامعه تغییر پذیر نیستند و به نظم موجود خو می‌گیرند. ۱۳ درصد از افراد جامعه نیز بی‌تفاوت هستند و تغییر شرایط موجود برایشان فرقی ندارد اما ۳ الی ۴ درصد از افراد جامعه به‌دنبال تغییر شرایط موجود بوده به نحوی که بالاترین بهره‌وری از منابع صورت بگیرد، که کارآفرینان نیز شامل همین درصد می‌شوند.

الگوی ذهنی کارآفرینان فرصت محوراست

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به بارزترین ویژگی‌های کارآفرینان بیان کرد: نیاز به خودشکوفایی، مهم‌ترین انگیزه یک فرد برای موفقیت و بهره‌وری از استعدادهایش است. افراد یا خود اشتغال و یا کارآفرین هستند. افراد خود اشتغال اساسا انسان‌های تهدیدگرایی هستند، یعنی به بقا می‌اندیشند و اهل ریسک و نوآوری نیستند مگر این که مجبور شوند. انسان‌های تهدیدگرا وقتی در موقعیت جدید قرار می‌گیرند، به فرصت‌های ایجاد شده فکر نمی‌کنند اما توجه خاصی به تهدیدها دارند و نیمه خالی لیوان برایشان مهم‌تر است. اما کارآفرینان به دنبال تغییرات و فرصت‌های جدید بوده و اهل ریسک کردن‌ هستند. به طور کلی الگوی ذهنی کارآفرینان فرصت محوراست. همچنین ریسک‌هایی که کارآفرینان می‌کنند، ریسک‌های خردمندانه‎‌ای است که حتی اگر با شکست مواجه شوند، می‌توانند پرتجربه‌تر به عرصه کارشان برگردند.