اقتصاد کشور مبتنی بر فرهنگ کارآفرینی نیست


ایسنا/خراسان رضوی رئیس مرکز رشد سلامت جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: متاسفانه اغلب سیاستمداران کشور ما با مفهوم کارآفرینی آشنایی دقیقی ندارند و حکمرانی اقتصادی ما در سطح کشور هیچ وقت در جهت حمایت از کارآفرینان حرکت نکرده است. البته اقدامات کوچکی صورت گرفته اما تاثیرگذاری کمی داشته و نمیتوان آنها را به عنوان یک گام بزرگ تلقی کرد.
جواد سخدری در گفتوگو با ایسنا ضمن تعریف کارآفرینی اظهار کرد: کارآفرینی یک شغل یا حرفه نیست بلکه یک سبک زندگی است که نشان میدهد این کارآفرین نسبت به شرایط موجود دیدگاه متفاوتی دارد. کارآفرین به دنبال تخریب خلاق شرایط موجود است. یعنی با بهم ریختن نظم موجود، نظم جدیدی را ارائه میکند که حداکثر بهرهوری در آن وجود دارد. کارآفرینی در تمام سطوح زندگی میتواند رخ دهد و حتی یک زن خانهدار، یک فیلمبردار، یک سیاستمدار و... نیز میتواند یک کارآفرین باشد.
وی افزود: در نتیجه کارآفرین فردی است که به دنبال ارتقا و توسعه محیط اطراف خود است. تحقیقات بیانگر این است که ۸۳ درصد از افراد جامعه تغییر پذیر نیستند و به نظم موجود خو میگیرند. ۱۳ درصد از افراد جامعه نیز بیتفاوت هستند و تغییر شرایط موجود برایشان فرقی ندارد اما ۳ الی ۴ درصد از افراد جامعه بهدنبال تغییر شرایط موجود بوده به نحوی که بالاترین بهرهوری از منابع صورت بگیرد، که کارآفرینان نیز شامل همین درصد میشوند.
الگوی ذهنی کارآفرینان فرصت محوراست
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به بارزترین ویژگیهای کارآفرینان بیان کرد: نیاز به خودشکوفایی، مهمترین انگیزه یک فرد برای موفقیت و بهرهوری از استعدادهایش است. افراد یا خود اشتغال و یا کارآفرین هستند. افراد خود اشتغال اساسا انسانهای تهدیدگرایی هستند، یعنی به بقا میاندیشند و اهل ریسک و نوآوری نیستند مگر این که مجبور شوند. انسانهای تهدیدگرا وقتی در موقعیت جدید قرار میگیرند، به فرصتهای ایجاد شده فکر نمیکنند اما توجه خاصی به تهدیدها دارند و نیمه خالی لیوان برایشان مهمتر است. اما کارآفرینان به دنبال تغییرات و فرصتهای جدید بوده و اهل ریسک کردن هستند. به طور کلی الگوی ذهنی کارآفرینان فرصت محوراست. همچنین ریسکهایی که کارآفرینان میکنند، ریسکهای خردمندانهای است که حتی اگر با شکست مواجه شوند، میتوانند پرتجربهتر به عرصه کارشان برگردند.